Les Barbie sont de véritables représentantes de la beauté. Ce ne sont que de splendides visages de mannequins en plastique. Elles sont artificielles, brillantes et lisses, presque sans chair. Quand je photographie ces poupées, je veux qu’elles reprennent vie. J’essaye de les humaniser, de leur donner un vrai visage avec ses imperfections. Le travail est fondé sur un protocole précis, développé sur un mode sériel. Pour obtenir une telle transformation de mes sujets, j’utilise la photographie au Collodion. Le but est d’être à la frontière de la surréalité, par la richesse du détail et du flou de l’optique.
*************************************************************************************
When I photograph these dolls, I want to make them alive.I try to humanize them, to give them a real face with their imperfections.The goal is to be at the limit of surreality, through the richness of detail and optical blur. Hamid Blad considers himself a photographer who captures the moment by choosing to work with ancient processes such as collodion. It’s a return to the origins of photography. It brings its imperfections and artifacts. This brings also its beauty.He uses also diffeent mediums such as Ambrotype and Tintype.Each print collodion requires both a precise preparation of chemicals, and great concentration during the shooting. It is this mastering of the timing which currently dominates his photographic work.